Tuesday, March 20, 2012

Rumah Atas Pokok


Pernah satu ketika dulu orang luar cakap kaum kat Sarawak ni tinggal atas pokok.Agak melentinglah jugak kebanyakan orang yang dengar dan baca kisah ni,tapi aku tak ambik kisah sangat,sebab bagi aku,lagi baik kalau tinggal atas pokok dari tinggal dalam rumah apartment yang bertingkat-tingkat lepas tu privacy langsung tak ada,kau nak buat hubungan intim pun susah nak all-out,takut jiran dengar lepas tu ambik phone rakam.I dont give a fuck.Sini aku nak senaraikan kelebihan tinggal atas pokok point by point.

  1. .Kalau tinggal atas pokok,pengudaraan aku pun makin sempurna,aku dapat hirup udara segar tiap-tiap hari,jadi chances aku untuk dapat penyakit macam orang tinggal kat apartment dan tinggal dalam bandar adalah jauh lebih rendah.
  2. Bayangkan kalau dah rumah atas pokok mestilah pembuatan rumah tersebut pun diperbuat dari kayu yang berkualiti tinggi,orang Sarawak memang pandai dalam hal pilih memilih kayu since tinggal atas pokok,macam yang diorang cakap.Jadi tak ada masa untuk layan simen mahupun segala bahan yang kitar semula yang dipakai untuk buat rumah batu,tapi mahal nak mampus,nampak sangat jadi mangsa pembangunan,terhimpit dek kemiskinan sendiri.
  3. Satu lagi kalau dah tinggal atas pokok, dalam hutan lagi,bayangkan betapa besarnya keluasan tanah milik persendirian orang tinggal atas pokok? can you imagine? dah tinggal dalam hutan? takkan takde tanah pulak? lainlah kalau tinggal dalam kotaraya yang maju dan mesra alam.Sekali diorang tanam,ambik semua hasil hutan,siapa yang beli korang yang well living jugak yang beli,sebab dekat bandar takda benda macam tu.Mau tak kaya?
  4. Duit tak terjual sebab tinggal dalam hutan,duit masuk adalah,sebab dijual kepada golongan yang miskin budaya dan harta ni tadi. takda supermarket,takde kedai satu malaysia,nak habiskan duit,ambik hasil hutan sikit,pastu turun ke laut dapatla makanan,yang fresh,bukan dari Thai atau Jepun.
  5. senang nak dekatkan diri kepada tuhan dan mengagumi ciptaan tuhan,takdelah kena panah petir sebab buat maksiat,parti bujang kalau mak bapak takde.

Okey,kesimpulannya aku bangga jadi anak jati Sarawak.Negeri aku walau tak semegah negeri orang,walau tak ada sultan,tapi negeri aku tak baling kerusi sesama Islam,apatah lagi dengan bangsa lain.Semua kaum dalam negeri aku lebih banyak bilangan dari kaum dalam negeri lain dekat Malaysia ni,tapi ok je aku tengok,kitorang teguk todi,mabuk atas meja yang sama,kitorang dapat sembahyang tanpa perlu ada orang ganggu..Ok je aku tengok..Aku ok,tengok orang bertatu,ramai kawan aku yang bertatu,aku tak kisah,okey,aku pun nak mandi sungai,lepas tu tidur dalam rumah aku..(gambar rumah aku adalah seperti di atas)

1 comment: