Tuesday, August 20, 2013

Kau Gemuk

"Kau gemuk,tak dapatlah join kitorang main badminton,lari sikit dah semput,tak feel lah kitorang nanti", Bak kata mat deris kepada john purak selepas john purak menyatakan kemahuan beliau untuk bermain bersama.Jauh,di sudut hati john purak atau lebih dikenali dengan panggilan JP oleh kenalannya,ingin ikut bersosial bersama rakannya,tapi oleh kerana bentuk badannya yang agak gempal dan berat melebihi 100 kilo,adalah agak mustahil baginya untuk meneruskan niat itu.

Disebabkan oleh kata-kata yang menyakitkan hati yang diluahkan keatasnya JP pun hanya mampu duduk di bangku tepi sambil melihat rakan-rakannya main dengan bangganya sambil tidak berbaju menunjukkan tulang rusuk masing-masing yang seakan akan mahu terkeluar dari isi daging.JP terus berfikir kenapa ada mindset begini yang tertanam dalam minda setiap orang rakannya,apakah tiada keistimewaan bagi manusia gemuk? apakah mereka tidak punya perasaan apabila diejek begitu? kadang-kadang JP menyalahkan media massa kerana sering menanamkan naratif negatif pada kegemukan dengan mengiklan kan berbagai produk pelangsingan badan yang entah benar atau tidak kemujarabannya,bukan JP tidak pernah mencuba produk-produk tersebut,tapi semuanya kelihatan sama dan tiada perubahan langsung ke atas dirinya,yang berubah hanyalah poket bapaknya kerana membeli produk pelangsing badan dengan harapan anaknya mungkin akan turun berat badan.

"Mungkin aku perlu turunkan berat badan aku dengan lebih agresif lagi agaknya", cetus minda JP tiba-tiba.Tapi bagi menyedapkan cerita JP ni,JP ada seorang awek bernama Sasha Grey yang sering menjadi teman pendamping beliau ketika menghadapi hari-hari yang mendatang. Awek JP bukanlah seorang yang sengkek dari segi rupa mahupun penampilannya,tapi jika dibandingkan dengan perempuan lain di area Kampung Dahan Dua Batang,memang awek beliau lah yang sering menjadi intipati memoir bagi menidurkan mata mat mat single,mahupun rakan-rakan JP sendiri. Tapi itu semua JP tak kisah,yang beliau kisahkan adalah bagaimana nak kuruskan badan. Mungkin JP sendiri telah termakan hasutan media bahawasanya manusia gemuk adalah kotor dan berbau serta tidak layak hidup di dunia dan bersama dengan manusia yang kononnya kurus dan bertenaga serta sihat tubuh badan. Tapi jauh di hati aweknya iaitu Sasha Grey, JP sudah cukup menarik di matanya jika terus bertubuh besar seperti beliau sekarang. 


okey,mata gua mengantuk,gua nak tidur...cerita akan bersambung lagi.

No comments:

Post a Comment