Tuesday, August 20, 2013

Institut Pertanian Sarawak dan Aku Sebagai Seorang Penuntutnya.

Bila orang tanya aku "kau dah kerja ke sekarang?", Aku jawab "belum", "jadi,kau buat apa sekarang?,menganggur?", aku jawab lagi,"tak aku tak menganggur,aku tengah belajar macam mana nak tanam anggur,aku belajar dekat Institut Pertanian Sarawak",jawab aku dengan selamba itik. "owh,jadi kau nak jadi petanilah?", aku jawab balik "tak aku tak nak jadi petani", "habis yang kau masuk kolej pertanian tu apahal?". Aku terdiam,aku malas nak jawab, kalau aku jawab macam macam lagi yang bakal di tanyakan nanti,jadi aku jawab dengan satu ayat bagi menutup perbualan tersebut. "ok,macam ni lah,kalau kau nak makan kau akan makan kan? kalau kau nak minum kau minum kan? jadi kalau aku nak belajar,aku belajar kan? jadi apa yang salahnya kalau aku masuk tempat tu kalau aku tak nak jadi petani? kau ingat tempat pertanian ni hanya khas untuk orang yang minat untuk jadi petani ke? fikir tu biar keluar kotak,jangan asyik terperap,nanti basi!", lantas aku menghirup air sarsi banyak-banyak sambil tenung muka mereka.

No comments:

Post a Comment