Tuesday, August 20, 2013

Aku. Wang. Dan Marhaen.

Sewaktu aku muda remaja,aku selalu memasang keinginan nak jadi seorang yang berjaya dalam hidup,berkereta mewah,bergaji besar,berbini cantik,mampu keatas segalanya. Aku sering berangan angan untuk menjadi marhaen yang menguasai marhaen yang lain. Itulah intipati otak aku setiap malam bagi menyenangkan perasaan aku yang sedia ada ini. 

Tapi setelah aku menginjak usia sedikit demi sedikit,perasaan itu mula pudar. Ini disebabkan oleh keadaan sekeliling aku yang semakin menggila dengan wang dan setiap manusia di sekeliling aku mula berubah kerana wang dan mengejar kekayaan. Dari baik budi pekerti menjadi tahi di dalam hatinya. Ini mengubah sedikit demi sedikit persepsi aku mengenai perkara-perkara ini.


Kini,aku hanya berfikir dan merancang untuk menjadi seorang yang biasa dan tipikal. Mungkin itu kadang-kadang tidak menjadikan aku seorang yang terbaik bagi diriku sendiri,tapi biarlah aku hidup bersederhana,tanpa perlu memikirkan kelibat dan masalah. 

Dalam Islam ada menyebut, menjadi orang yang kaya hartanya adalah ujian yang paling berat Allah S.W.T beri kepada manusia di muka bumi ini.

No comments:

Post a Comment